Nordkapp...
To słowo wypowiedziane przez kogoś w
moim otoczeniu lub dojrzane w przypadkowym tekście, od jakiś
dziesięciu lat powodowało u mnie palpitacje serca.
Stworzyłem wokół niego wielką,
chorobliwą otoczkę. Ten cel stanął na czele listy marzeń do
spełnienia.
Co roku jeździliśmy w bliższe lub
dalsze wycieczki po Europie, ale odwiedzenie najdalej wysuniętego na
północ punktu było odkładane na kolejne lata. Powodów takiego
odwlekania było wiele: długość urlopu potrzebnego na wykonanie,
duże koszta, brak wyposażenia i niesprzyjające warunki pogodowe do
jazdy motocyklem (cieniasy :P ).
Jednak temat powracał przy każdym
planowaniu wypraw na dany rok. Nie dawał spokoju.
Siedzieliśmy z Maćkiem na początku
roku przy piwku i zastanawialiśmy się gdzie jechać.
Powstał wstępny zarys wyjazdu na
Bałkany z dokładnym zwiedzaniem Grecji. Fajny plan. Odwiedzenie
wielu miejsc znanych z mitologii rozbudzało wyobraźnie. Zaczęliśmy
liczyć kilometry, czas i koszty. Uzbierało się tego nawet nie
mało.
Liczenie chwilę trwało, to też
przybyło parę pustych butelek przy biurku.
W pewnym momencie palnąłem: skoro
tutaj mamy jeździć dwa tygodnie i wydać tyle kasy, to dołóżmy
jeszcze trochę i zróbmy wreszcie ten Nordkapp! Maciek zaczął się
śmiać i nie wziął mnie zbytnio poważnie. Przedstawiłem jeszcze
parę argumentów i ziarenko wykiełkowało.
Jeszcze tylko przekonać Wronę, ale
wiedzieliśmy, że to nie będzie trudne, bo on też miał na tym
punkcie fioła. Tym bardziej, że kąpiąc się rok wcześniej w
Monaco powiedzieliśmy sobie, że za rok jedziemy do Norwegii. Niech
się dzieje, bo życie stygnie!
Od tego momentu zaczęły się
przygotowania. Najbliższe tygodnie spędzaliśmy ile mogliśmy na
czytaniu relacji i oglądaniu galerii z wyjazdów (chociaż większość
znałem już na pamięć). Termin wyjazdu ustaliliśmy na drugą
połowę czerwca. Wydaje się to najbardziej korzystny termin ze
względu na optymalne średnie temperatury i stosunkowo najmniejsze
opady w tamtych rejonach. Chociaż wiedzieliśmy, że tam to chyba
cały czas pada.
Sukcesywnie uzupełnialiśmy nasze
wyposażenie- stelaże i kufry boczne do motocykli, nowe ubrania
przeciwdeszczowe, gniazda zapalniczek, kuchenki gazowe itp.
Nastawiliśmy się na w miarę
możliwości najczęstsze spanie na dziko i żywienie się we własnym
zakresie z zapasów zabranych z Polski. Do tego potrzebne było
zdecydowanie więcej miejsca na bagaż, więc już maksymalnie
uturystyczniłem Horneta ;)
Czas od zimy do czerwca przeleciał
szybko...
Dzień 1. 674 km
Ustaliliśmy z Wroną, że spotykamy
się w sobotę na Mazurach. On dojedzie z Niemiec do Łomży, tam
zmieni oponę na całą Skandynawię a my z Maćkiem wyjedziemy z
Sącza rano i spotkamy się gdzieś na północy Polski. Tak też się
stało. Zjedliśmy wspólnie pierwszą kolację w Augustowie
i znaleźliśmy nocleg w Suwałkach. Emocji było co nie miara- w końcu się zaczęło na poważnie! Tutaj tylko na nocleg i lecimy dalej nie mogąc się doczekać!
i znaleźliśmy nocleg w Suwałkach. Emocji było co nie miara- w końcu się zaczęło na poważnie! Tutaj tylko na nocleg i lecimy dalej nie mogąc się doczekać!
Dzień 2. 736 km
Północ Europy zaczęła nas witać
już od Suwałk- od samego rana padało, mocno padało.
Stwierdziliśmy, że to na rozgrzewkę przed Norwegią, ale żeby tak
od razu?! Nie ładnie.
Litwa, Łotwa i Estonia przeleciały
raczej bez większych emocji i zachwytów krajobrazem. Pola, łąki,
lasy, równiny, łąki, pola, równiny, lasy... I tak do Tallina.
Jakieś 50 km przed Tallinem
zatrzymaliśmy się na stacji napoić nasze rumaki i rozeznać się
jak trafić na prom. Z pomocą przyszedł motocyklista z lokalnego
klubu, który zaoferował nam pomoc
w dotarciu na miejsce. Oczywiście zgodziliśmy się i gość ze wspaniałą precyzją i niezwykłymi umiejętnościami przewodzenia grupy zaprowadził nas pod sam terminal.
w dotarciu na miejsce. Oczywiście zgodziliśmy się i gość ze wspaniałą precyzją i niezwykłymi umiejętnościami przewodzenia grupy zaprowadził nas pod sam terminal.
Mieliśmy plan, żeby tego dnia
przepłynąć już do Finlandii i tam znaleźć nocleg, więc szybko
poszliśmy kupić bilety (nie rezerwowaliśmy wcześniej). Okazało
się, że będzie z tym problem, ponieważ kończył się weekend i
całe tłumy wracały do domu z Estonii. Dwóch przewoźników nie
mogło nam nic zaoferować, jedyna nadzieja była w jeszcze jednym,
którego bilety można było nabyć przy bramkach wjazdowych na prom.
Udaliśmy się zatem na kolejne polowanie. Pani powiedziała, że
może nam sprzedać bilet na prom który odpływa o 20.00 i jest w
Finlandii po 22- giej. Nie bardzo nas to urządzało, bo
dopłynęlibyśmy w nocy i ciężko byłoby znaleźć nocleg a z
drugiej strony nie chcieliśmy zostać w Estonii. Wtem nagle pani
wyklikała w swoim komputerku prom, który wypływa o 8 rano
kolejnego dnia, ale przypływa do portu o 23.00 i o północy możemy
wjechać na pokład
i nocować w wynajętej kajucie. Co więcej cena była identyczna jak w przypadku promu o 20.00, czyli nocleg za darmo. Po krótkiej naradzie zdecydowaliśmy się na tą opcję (208 euro za trzy osoby, motocykle i kajutę).
i nocować w wynajętej kajucie. Co więcej cena była identyczna jak w przypadku promu o 20.00, czyli nocleg za darmo. Po krótkiej naradzie zdecydowaliśmy się na tą opcję (208 euro za trzy osoby, motocykle i kajutę).
Mieliśmy zatem 8 godzin wolnego.
Chłopaki złapali lenia a ja poszedłem zwiedzać Tallin.
Przed północą wjechaliśmy na prom,
szybkie rozpoznanie terenu i do spania.
Nie wiedzieć czemu
spodziewaliśmy się standardów a`la kuszetki PKP a tymczasem były
luksusy jak w dobrym hotelu.
Dzień 3. 622 km
Rano zjechaliśmy z pokładu i
opuściliśmy Helsinki. Plan dnia zakładał dojechać jak najbliżej
koła podbiegunowego. Połykaliśmy kilometry od zbiornika do
zbiornika, większość dnia niestety
w deszczu. Dolało nas dość solidnie. Okazało się również, że przeciwdeszczówka Wrony przecieka
w okolicach przyrodzenia, więc zaczęliśmy poszukiwania salonu motocyklowego, żeby drogą kupna nabyć nówkę sztukę. No i tak jechaliśmy tą Finlandią w klimatach podobnych do Litwy i Łotwy, czyli lasy i proste po horyzont. Spodziewałem się miliona jezior przy drogach a tutaj wszystko zarośnięte i nic nie widać...
w deszczu. Dolało nas dość solidnie. Okazało się również, że przeciwdeszczówka Wrony przecieka
w okolicach przyrodzenia, więc zaczęliśmy poszukiwania salonu motocyklowego, żeby drogą kupna nabyć nówkę sztukę. No i tak jechaliśmy tą Finlandią w klimatach podobnych do Litwy i Łotwy, czyli lasy i proste po horyzont. Spodziewałem się miliona jezior przy drogach a tutaj wszystko zarośnięte i nic nie widać...
Dojechaliśmy dość daleko na północ,
więc zaznaliśmy w końcu dnia polarnego. Po godzinie 20- tej
podjęliśmy decyzję, że szukamy noclegu, bo do Rovaniemi (koło
podbiegunowe i pierwsze duże miasto) mamy trochę ponad 100 km, więc
jak dojedziemy tam w „nocy” , to i Mikołaj i sklepy motocyklowe
będą zamknięte. Na samym wjeździe na drogę ekspresową
zjechaliśmy na parking oddalony kawałek od szosy i postanowiliśmy
rozbić się tam na dziko. W ruch poszły kuchenki gazowe. Zjedliśmy
kolację, rozgrzaliśmy się wewnętrznie w postaci płynnej i
poszliśmy spać. Było zimno, chociaż świeciło słońce. Maciek
wziął nawet czołówkę do namiotu, bo myślał, że w końcu zrobi
się noc. Nocy nie było ;)
Zdjęcia robione przed północą...
Dzień 4. 558 km
Rano było jeszcze zimniej. Było w
zasadzie tak zimno, że ubraliśmy na siebie prawie wszystko a ręce
były tak skostniałe, że ciężko było złożyć namiot. Rzut
okiem na komputer VFRy wyjaśnił wszystko: było +3 stopnie.
Ruszyliśmy w kierunku Mikołaja.
Pojawiły się pierwsze znaki ostrzegające przed łosiami a na
drodze hasały żywe renifery.
W Rovaniemi znaleźliśmy świetnie
wyposażony sklep z akcesoriami motocyklowymi. Spodziewaliśmy się
cen z kosmosu, adekwatnie do cen żywności chociażby a tutaj
zaskoczenie- taniej niż w Polsce. Kupiliśmy kombinezon i ruszyliśmy
do wioski Mikołaja.
Na środku placu stoi duży okrągły
budynek, w środku sklep z pamiątkami, na szybach napis „meet
santa here”. Przeszliśmy cały ten sklepik, obkupiliśmy się a
świętego jakoś nie spotkaliśmy. Wrona ma wielką rodzinę, więc
zakupy robił chyba 40 minut. Weszliśmy tam jeszcze raz i kręcąc
się
z nudów zobaczyłem małe wejście z napisem: darmowe muzeum. Zaglądnęliśmy do środka i idąc labiryntem można było zobaczyć jak w różnych epokach, w różnych krajach obchodziło się święta. Tak sobie idziemy, oglądamy, podziwiamy aż tu nagle w ostatniej izbie siedzi czerwony grubas
i zagaduje, więc patrzę- żywy. Zapytał skąd jesteśmy, wymienił kilka miast Polski i pogadaliśmy sobie tak chwilę. Pytaliśmy gdzie są śnieżynki, ale nie chciał powiedzieć.
z nudów zobaczyłem małe wejście z napisem: darmowe muzeum. Zaglądnęliśmy do środka i idąc labiryntem można było zobaczyć jak w różnych epokach, w różnych krajach obchodziło się święta. Tak sobie idziemy, oglądamy, podziwiamy aż tu nagle w ostatniej izbie siedzi czerwony grubas
i zagaduje, więc patrzę- żywy. Zapytał skąd jesteśmy, wymienił kilka miast Polski i pogadaliśmy sobie tak chwilę. Pytaliśmy gdzie są śnieżynki, ale nie chciał powiedzieć.
Obok budki Mikołaja jest narysowane symboliczne koło podbiegunowe, więc nie obyło się bez dużej ilości fotek. Później stwierdziłem, że nie po to tutaj tyle jechałem, żeby nie zrobić sobie fotki siedząc na motocyklu przy Arctic Circle, więc tak też uczyniłem.
Ruszyliśmy dalej, w końcu samo się
nie przejedzie! Kawałek dalej przy drodze widzimy pierwsze jezioro w
Finlandii (1000 km od Helsinek) pomimo że patrząc na mapę jest po
prostu niebiesko.
Od Estończyka który doprowadził nas
do portu w Tallinie dowiedzieliśmy się, że w miejscowości Inari
są fajne domki z sauną, więc mieliśmy plan, żeby tam dotrzeć.
Tak też się stało.
Zatrzymaliśmy się na stacji
benzynowej, zatankowaliśmy i zaczęliśmy myśleć co dalej. Był
wieczór, chociaż tam pojęcie wieczoru i nocy jest względne. Była
też dobra pogoda. Dobra, to znaczy, że nie padało a temperatura
wahała się w okolicy 6 stopni. Zastanawialiśmy się, czy zatrzymać
się tutaj na nocleg, czy wykorzystać pogodę i jechać prosto na
Nordkapp (zostało tylko 400 km). Wtedy na stację podjechało dwóch
Niemców na BMW i powiedzieli nam, że właśnie wracają z północy
i na Nordkappie było tyle śniegu, że niektórzy zawracali, więc
radzą zostać. Zabrzmiało ciekawie... Zagadaliśmy jeszcze do Pani
kasjerki, żeby pokazała nam prognozę. Przepowiadali opady ponad
skalę numeryczną prognozy na tę właśnie noc, więc
stwierdziliśmy, że wynajmujemy domek i śpimy. Chatkę z sauną
wynajęliśmy za 85 euro i podgrzewając atmosferę, zarówno w
saunie jak i od środka zaczęliśmy nocne Polaków rozmowy ;)
Dzień 5. 826 km
Rano (tak na odmianę) padało. No cóż,
uznaliśmy to już za standard, więc od razu ubraliśmy
przeciwdeszczówki i ruszyliśmy na północ. Pojawił się nawet
pierwszy śnieg na okolicznych górach.
Tak mijały kolejne
kilometry. Wszystko było niby ładne, bo góry w połączeniu z
morzem zawsze robiły na mnie wrażenie, ale to wszystko było szare,
bure i za mgłą. Generalnie przyjęliśmy na klatę fakt, że na
Nordkapp dojedziemy w deszczu i pogodowej masakrze.
No i tak jedziemy
sobie drogą E69 prowadzącą tylko do naszego celu, przejechaliśmy
Nordkapp Tunel (212 metrów pod poziomem morza) i chwilę później
stał się cud! Cud z gatunku tych najprawdziwszych! Deszczowy front
skończył się jak ręką odjął! Wyszło słońce i niebo było
niemal bezchmurne. Mieliśmy już w głębokim poważaniu wszelkie
ograniczenia prędkości, chcieliśmy czym prędzej dotrzeć na
miejsce. Zapłaciliśmy wjazd i dumnie podjechaliśmy na parking pod
Nordkapp. Czym prędzej poszliśmy pod słynny globus. Wtedy dotarło
do nas, że osiągnęliśmy nasz cel! Jesteśmy tutaj pod globusem i
to w pięknej słonecznej pogodzie. Udało się!
Samo otoczenie robi wrażenie- potężne
klify i morze po horyzont a także świadomość, że dalej
w zasadzie już nic nie ma.
w zasadzie już nic nie ma.
Zdjęciom nie było końca. Zrobiliśmy
jeszcze zakupy w sklepie z pamiątkami, obejrzeliśmy film
w muzeum i trzeba było się kierować na południe.
w muzeum i trzeba było się kierować na południe.
Można rzec- powrót. Ale na ten powrót
składało się większość naszej trasy i jej najpiękniejsza
część- Norwegia. Wracając w słońcu te szare poprzednio widoki
nagle nabrały nowego znaczenia. Zielone trawy, klify, błękitne
morze, czerwone domki z dachami porośniętymi mchem i stada
reniferów.
Coś pięknego!
Coś pięknego!
Zjeżdżając na południe niestety
dogoniliśmy front, który wcześniej dał nam spokój i trzeba było
przeprosić się z naszymi ukochanymi kombinezonami
przeciwdeszczowymi.
Postanowiliśmy, że wykorzystamy dzień
polarny i pojedziemy do oporu w kierunku Lofotów.
Zatrzymaliśmy się po północy, było
jasno jak w dzień, zza chmur przebijało się słońce.
Zatankowaliśmy motocykle, zjedliśmy kolację (czy jak nazwać
posiłek o pierwszej w nocy?), wypiliśmy gorącą herbatę i
stwierdziliśmy, że jedzie nam się znakomicie i nikomu nie chce się
spać, więc ciśniemy dalej, do oporu. Zmęczenie przyszło dość
szybko, bo jakieś 20 km dalej. Umowa była taka, że jak komuś
zachce się spać, to zjeżdża na pobocze i informuje o tym resztę
ekipy. Tym razem spanie dopadło wszystkich. Było późno, więc nie
znaleźlibyśmy żadnego domku ani kwatery, więc ustaliliśmy, że
szukamy jakiegoś zadaszenia pod którym moglibyśmy rozbić namioty,
żeby rano nie składać ich mokrych. Na zajeździe w górach
znaleźliśmy zadaszenia pod którymi w ciągu dnia rozkładają
jakieś stragany, więc rozbiliśmy namioty i od razu poszliśmy
spać.
Dzień 6. 502 km
Kiedy obudziłem się rano czułem, że
jest zimno. Poskładałem w namiocie wszystko co mogłem
i rozsunąłem wejście. Moim oczom ukazało się bardzo ciekawe zjawisko atmosferyczne- deszcz ze śniegiem. Nie ma uproś, jechać trzeba.
i rozsunąłem wejście. Moim oczom ukazało się bardzo ciekawe zjawisko atmosferyczne- deszcz ze śniegiem. Nie ma uproś, jechać trzeba.
Dzisiaj chcieliśmy wjechać na Lofoty.
Cel został osiągnięty, ale przez większość dnia mocno padało.
Na Lofotach opady osiągnęły swoje apogeum. Słowo padało brzmi
dość skromnie i nie oddaje tego co tam się działo. No i znowu
chyba najpiękniejsza część Norwegii była szara i bura.
Pokonywaliśmy w takich cudownych
warunkach pogodowych kolejne kilometry. Podczas remontu jednego z
tuneli podszedłem do pana który kierował ruchem, żeby pogadać.
Pan miał około 70 lat. Stwierdził, że jak żyje, to jeszcze nie
widział tak zimnego lata i śniegu w górach w czerwcu.
Podziękowałem za motywujące
informacje i wróciłem do motocykla.
Jadąc kawałek dalej Maciek zauważył
tabliczkę informującą, że 200 metrów w lewo od drogi są
noclegi. Nie wiele myśląc machnął mi tylko i skręcił w tą
drogę bez zastanowienia. Ja widząc co się dzieje zacząłem trąbić
i blindować Wronie, ale on nic nie zauważył. Stwierdziłem, że
stanę w tej drodze, żebym wiedział gdzie Maciek skręcił a Wrona
zobaczy, że mnie nie ma, więc zawróci.
W tamtym miejscu padało tak mocno, że wszystko mieliśmy zalane. Nawet mój pinlock w kasku dostał wody i wszystko było zaparowane. Czekałem w tym deszczu siedząc na motocyklu przy drodze. Wrona nie wracał. Próbowałem się do niego dodzwonić, ale nie mogłem się połączyć. Maciek zadzwonił, że on już siedzi w ciepłej recepcji i ani myśli się ruszyć. Po prawie 40 minutach stania na deszczu i czekania nie wiem na co, ruszyłem za Wroną. Przejechałem 10 km i doszedłem do wniosku, że to nie ma sensu. Zatrzymałem się i próbowałem dzwonić. W końcu się udało! Znaleźliśmy się i pojechaliśmy do hotelu.
W tamtym miejscu padało tak mocno, że wszystko mieliśmy zalane. Nawet mój pinlock w kasku dostał wody i wszystko było zaparowane. Czekałem w tym deszczu siedząc na motocyklu przy drodze. Wrona nie wracał. Próbowałem się do niego dodzwonić, ale nie mogłem się połączyć. Maciek zadzwonił, że on już siedzi w ciepłej recepcji i ani myśli się ruszyć. Po prawie 40 minutach stania na deszczu i czekania nie wiem na co, ruszyłem za Wroną. Przejechałem 10 km i doszedłem do wniosku, że to nie ma sensu. Zatrzymałem się i próbowałem dzwonić. W końcu się udało! Znaleźliśmy się i pojechaliśmy do hotelu.
Wynajęliśmy dość przestronny i
luksusowy apartament z myślą o wysuszeniu się. Wszystkie mokre
rzeczy wpakowaliśmy do łazienki, włączyliśmy na full farelkę i
zamknęliśmy drzwi. W środku dość szybko zrobiło się jakieś 50
stopni i wszystko schło jak ta lala.
W tym całym pogodowym nieszczęściu
znaleźliśmy istotny plus- wódka w kufrze miała +4 stopnie, więc
po wyciągnięciu jej w pokoju była jak z lodówki ;)
Zrobiliśmy ciepłą kolację
korzystając z kuchni i położyliśmy się spać z nadzieją
zobaczenia Lofotów w dobrych warunkach następnego dnia.
Dzień 7.
Rano już nie padało. Chmury jeszcze
wisiały, czasem pokropiło, ale generalnie coraz śmielej przebijało
się słońce. Wyjechaliśmy dość wcześnie, ponieważ chcieliśmy
załapać się na prom zaraz popołudniu. Kawałek dalej wydarzył
się cud jak na Nordkappie i chmury gdzieś sobie poszły!
Mogliśmy oglądać Lofoty w pełnej
okazałości. Piękne, intensywne kolory gór i morza, cudowne drogi
i niesamowite mosty. Znów wyjątkowo ciężko było jechać- co
chwilę chciało się robić zdjęcia.
Przy drogach co kawałek zobaczyć
można było wielkie suszarnie ryb a co za tym idzie, również
poczuć je dość intensywnie.
W tych wspaniałych okolicznościach
przyrody dojechaliśmy do słynnej miejscowości – A.
Pamiątkowe fotki, szybkie zakupy w
jedynym sklepie z suwenirami i jedziemy na prom.
Półtorej godziny później byliśmy
już na morzu.
Bilety na prom kupuje się przed
wjazdem, kosztowało nas to 150 zł od głowy z motocyklem.
Mieliśmy plan, żeby przespać się na
promie i po zjeździe jechać przez noc na południe tyle ile damy
radę. Przejechaliśmy spory kawałek drogi, przebijając się przez
góry w temperaturze około zera. Przekroczyliśmy ponownie koło
podbiegunowe, tym razem w Norwegii i na południe.
Zjechaliśmy trochę niżej, żeby było
cieplej i rozbiliśmy namioty przy malowniczym jeziorku.
Dzień 8. 540 km
„Why does it always rain on me?!”
Można by tą piosenkę zrobić hymnem wyjazdu...
Wstaliśmy rano po średniej długości
śnie i ruszyliśmy w kierunku południa.
Padało od samego rana. Bardzo
padało...
Jakieś 100 km przed Trondheim
zatrzymaliśmy się na stacji, bo wszyscy mieliśmy już serdecznie
dość. Wronie znowu przemókł kombinezon a my już powoli łapaliśmy
wilgoć. Była dopiero połowa dnia i nie było nawet nadziei na
poprawę pogody. Odpoczęliśmy chwilę i ruszyliśmy na pożarcie
frontu. Cisnęliśmy do późna. Chcieliśmy znaleźć nocleg już za
Trondheim, ale jakoś nie mogliśmy na nic trafić, więc po dłuższej
jeździe trafiliśmy do ładnego hotelu w Kyrksaterora. Nie
patrzyliśmy już na cenę, tylko żeby wysuszyć się i ogrzać.
W hotelu trafiliśmy na lokalną
imprezę, więc nie mogliśmy odmówić udziału w tego typu
przedsięwzięciu. Cóż, wyspać nam się nie udało, ale zabawa
była przednia. Raczyliśmy się piwem za jedyne 35 zł, parę
poszło...
Dzień 9. 300 km
Rano śniadanko hotelowe. Najadłem się
tyle pysznych wędzonych ryb, że miałem spokój
z jedzeniem do 17- tej.
z jedzeniem do 17- tej.
Wyjechaliśmy dla odmiany w deszczu,
kierując się na Atlantic Road.
Wjazd na drogę jest płatny na
bramkach- 30 zł. Myślałem że będzie to ciągnąca się
kilometrami spektakularna droga z pięknymi widokami. Dobra, było
ładnie, ale ten główny punkt, czyli wysoki, wygięty most i
kawałek drogi przy wybrzeżu ciągnęły się na dystansie tylko
kilku kilometrów.
Całość robiła wrażenie,
szczególnie mosty, ale gdyby świeciło słońce i nadawało temu
wszystkiemu odpowiednich kolorów, byłoby inaczej.
Później kierowaliśmy się do
kolejnego znanego punktu- Drogi Trolli.
Dojechaliśmy tam już popołudniu.
Cieszyliśmy się, że podjeżdżamy tam już nie w ulewie a lekkim
deszczu. Może i dobrze, bo dzięki temu całość była otoczona
mgłami, co dodawało mrocznej
i tajemniczej oprawy krajobrazu, co idealnie tam pasuje.
i tajemniczej oprawy krajobrazu, co idealnie tam pasuje.
Droga jest niesamowita. Wije się w
górę wycięta w skałach, co chwilę nawrotki jak na Stelvio.
Całość dodatkowo urozmaicona monstrualnych rozmiarów wodospadem.
Robił niesamowite wrażenie!
Na szczycie zrobiliśmy drobne zakupy w
sklepie z pamiątkami i zrobiliśmy sobie spacer na dwa tarasy
zawieszone nad wodospadem i przepaścią. Jeden z nich ma przeszkloną
ściankę, dzięki czemu idealnie widać drogę ciągnącą się
poniżej.
Setka fotek i zjeżdżamy na dół.
Kilkanaście kilometrów dalej wynajęliśmy domek położony
w malowniczym otoczeniu. Koszt domku to 300 zł. Były cztery łóżka i aneks kuchenny. Generalnie większość domów jest czteroosobowa a płaci się za całość, więc bardziej się opłaca ekipom czteroosobowym.
w malowniczym otoczeniu. Koszt domku to 300 zł. Były cztery łóżka i aneks kuchenny. Generalnie większość domów jest czteroosobowa a płaci się za całość, więc bardziej się opłaca ekipom czteroosobowym.
Dzień 10. 677 km
Tego dnia plan był dość ambitny-
dojechać jak najbliżej Stavanger i Preikestolen.
Wyliczyliśmy, że do zrobienia
będziemy mieli około 600-700 km, co biorąc pod uwagę liczne
promy, wąskie, kręte drogi i ograniczenia prędkości było pokaźną
cyfrą.
Początkowo wyruszyliśmy w deszczu,
jednak później przestało padać i wyszło słońce.
Droga prowadziła przez piękne
okolice. Przeplatała się na zmianę z górami, fiordami,
wodospadami, tunelami i lodowcami. Esencja Norwegii.
Jeden z tuneli miał 24,5 km długości.
Wewnątrz były dwie zatoczki z niebieskim podświetleniem- bardzo
ciekawy efekt.
Około 23 wjechaliśmy jeszcze na prom
przed samym Stavanger. Chwilę później znaleźliśmy dzikie
obozowisko i oddaliśmy się w objęcia Morfeusza.
Dzień 11. 60 km
Tego dnia mieliśmy spełnić moje
życiowe marzenie- wejść na Preikestolen i usiąść na krawędzi.
Zebraliśmy się zatem wcześnie rano i
pojechaliśmy na parking u podnóża gór.
Za parking płaci się niby tylko 15
zł, ale dla motocyklistów jest kiepsko zorganizowany. Motocykle
mają tylko wyznaczony swój kącik i wszystkie rzeczy trzeba
zostawić na wierzchu. Co się zmieściło do kufrów, to
schowaliśmy, ale reszta na wierzchu. Fajnie by było gdyby zrobili
jakieś odpłatne szafki czy coś takiego.
Droga na górę zajmuje około 2
godzin. Podejście jest średnio trudne, cały czas kamieniste.
U góry naszym oczom ukazał się
piękny widok na Lysefjord i słynną ambonę (Preikestolen znaczy
ambona).
Wiedziałem, że muszę pokonać mój
lęk wysokości i usiąść na krawędzi zwieszając nogi nad
przepaścią. Nie byłem przekonany, że to zrobię, bo widok jest
naprawdę piorunujący, ale udało się!
Pogoda była dla nas łaskawa.
Pokonaliśmy trasę w słońcu i dobrych warunkach a zaraz po zejściu
na parking była solidna ulewa.
Pojechaliśmy dalej bez specjalnego
planu. Chcieliśmy tylko przepłynąć Lysefjord w kierunku Kjeraga.
Podjechaliśmy do portu, ale okazało się, że w tym dniu już nic
nie płynie.
Postanowiliśmy zatem szukać noclegu.
Wcześniej jednak należało zrobić zakupy w lokalnym sklepie.
Stojąc przy lodówce z piwem podszedł do nas Polak i rozpoczęliśmy
rozmowę.
Okazało się, że Marcin mieszka i
pracuje tutaj w okolicy. Zaproponował nam, że zaprowadzi nas
w piękne miejsce w którym śmiało możemy rozbić namioty. Tak też się stało.
w piękne miejsce w którym śmiało możemy rozbić namioty. Tak też się stało.
Kiedy ujrzeliśmy to miejsce po prostu
zwariowaliśmy. Była to polanka położona nad jeziorem otoczonym
górami. Fantastyczna okolica!
Bez wahania rozbiliśmy się tam,
urządziliśmy kąpiel w jeziorze i usmażyliśmy kolację. Wieczorem
odwiedził nas Marcin (mieszkał nie daleko), zabrał nas swoim
samochodem na wycieczkę po okolicy i gorąco polecał, żeby zostać
tu jeszcze na jeden dzień, zamiast zwijać się rano.
Jako, że to miejsce było wręcz
cudowne, nie trzeba było nas ani chwili przekonywać. Nasz kolega
opowiedział nam co warto zobaczyć w okolicy. Zauroczeni naszym
obozowiskiem zasnęliśmy jak dzieci w bajecznym otoczeniu.
Dzień 12. 70 km
Wstaliśmy z Maćkiem przed 6 rano,
żeby pojechać nad fiordy zobaczyć wschodzące słońce.
Później pojeździliśmy po
okolicznych górach i zjedliśmy śniadanie przy malowniczo
położonych ławeczkach. Jeszcze drzemka w słoneczku przy
akompaniamencie baranich dzwoneczków i można wracać na nasz
kemping.
Około południa wybrałem się z Wroną
na szlak który polecał Marcin. Powiedział, że ze szczytu góry
rozpościerają się fantastyczne widoki. Trasa zajmowała nie całe
dwie godziny w jedną stronę. Wrona niestety zawrócił w połowie a
ja wyskrobałem się na szczyt. Każdy wysiłek byłbym wart tego co
zastałem na górze!
Kiedy zszedłem na dół postanowiliśmy
jechać na małą wycieczkę motocyklami po okolicy.
Pod wieczór Marcin zabrał nas na
kolejną wycieczkę wokół Forsand. Pokazał nam wiele
fantastycznych miejsc i opowiedział dużo interesujących rzeczy.
Wieczór zapaliliśmy ognisko,
otworzyliśmy piwko i oddaliśmy się boskiemu chilloutowi.
Żal było jechać dalej...
Dzień 13. 54 km
Rano wstaliśmy dość wcześnie,
ponieważ prom odpływał około 8 rano.
Trasa promu prowadzi przez cały
Lysefjord. Koszt takiej wycieczki to 220 zł od głowy
z motocyklem. Sam rejs ciekawy, ale bez jakiegoś szału.
z motocyklem. Sam rejs ciekawy, ale bez jakiegoś szału.
Zjechaliśmy na ląd i zostało nam już
tylko kilka kilometrów do parkingu z którego wychodzi szlak na
Kjerag. Do tego miejsca prowadzi ciekawa kręta droga z nawrotkami
180 stopni.
Na miejscu przebraliśmy się w górskie
ciuchy i ruszyliśmy na szlak.
Tutaj turystów już znacznie mniej niż
na Preikestolen za sprawą trudniejszego podejścia. Idzie się około
3 godziny, momentami po stromych i śliskich skałach, wspomagając
się łańcuchami. Szlak ciekawy, widoki piękne i urozmaicone. Na
końcu naszym oczom ukazujł się ten słynny kamyczek wciśnięty
pomiędzy skały. Pchani podnieceniem zrzuciliśmy plecaki i
skierowaliśmy się prosto do wejścia na głaz. Trzeba przyznać, że
w Polsce coś takiego by na pewno nie mogło funkcjonować.
U nas wejście byłoby zakute łańcuchami, metalowymi stopniami i barierkami dookoła. Tam- pochyłe wejście posypane piaskiem. Ślizgniesz się- lecisz 900 metrów w dół. My wchodziliśmy tam po kilka razy, bo pojawiały się coraz to nowe pomysły na robienie zdjęć i dalej żyjemy ;)
U nas wejście byłoby zakute łańcuchami, metalowymi stopniami i barierkami dookoła. Tam- pochyłe wejście posypane piaskiem. Ślizgniesz się- lecisz 900 metrów w dół. My wchodziliśmy tam po kilka razy, bo pojawiały się coraz to nowe pomysły na robienie zdjęć i dalej żyjemy ;)
Cudowne miejsce! Zdecydowanie warto
pomęczyć się te kilka godzin w marszu.
Po powrocie do motocykli przebraliśy
się w nasze zbroje i ruszyliśmy na południe w poszukiwaniu
ostatniego już noclegu w Norwegii. Droga prowadziła przez wspaniały
górski odcinek przeplatany śniegiem, strumykami i jeziorkami.
Kilkadziesiąt kilometrów dalej
znaleźliśmy domek na kempingu za 250 zł. Postanowiliśmy zostać
tutaj do rana. Wieczór przy próbie smarowania łańcuchów czy
suszeniu namiotów atakują nas niezliczone stada małych muszek.
Były tak dojadłe, że wlatywały do nosa, uszu i wszędzie gdzie
tylko mogły. Prawdziwa plaga.
Dzień 14. 200 km
Wstaliśmy rano, zjedliśy śniadanie i
od razu kierowialiśmy się na prom do Kriastiansand.
Mieliśmy rezerwację na 17- tą albo 18- tą.
Mieliśmy rezerwację na 17- tą albo 18- tą.
Do miasta dotarliśmy koło
południa i z zamiarem pozwiedzania ruszyliśmy przed siebie.
Motocykle zostawiliśmy na jakimś placyku/ chodniku nie daleko ulicy
w miejscu w którym nikomu w niczym nie kolidowały. Zjedliśmy
obiad, przeszliśmy się kawałek i wróciliśmy do sprzętów
zobaczyć czy wszystko OK. Naszym oczom ukazały się żółte zwitki
na manetkach- mandaty. Okazuje się, że
w Norwegii nie wolno parkować na miejscach innych niż parkingi, nawet jeśli nikomu to nie przeszkadza. Postanowiliśmy zmienić miejsce postoju. Po długich poszukiwaniach i wypytywaniu miejscowych znaleźliśmy bezpłatne parkingi dla motocykli. Był jeszcze jeden problem. Pod znakiem z literką „P” i motocyklem był napis Gjelder ikke moped. Pytaliśmy kilka miejscowych osób i jedni twierdzili, że to parking dla motorowerów a inni, że to oznacza zakaz parkowania motorowerów.
W końcu okazało się, że mogliśmy tam parkować.
w Norwegii nie wolno parkować na miejscach innych niż parkingi, nawet jeśli nikomu to nie przeszkadza. Postanowiliśmy zmienić miejsce postoju. Po długich poszukiwaniach i wypytywaniu miejscowych znaleźliśmy bezpłatne parkingi dla motocykli. Był jeszcze jeden problem. Pod znakiem z literką „P” i motocyklem był napis Gjelder ikke moped. Pytaliśmy kilka miejscowych osób i jedni twierdzili, że to parking dla motorowerów a inni, że to oznacza zakaz parkowania motorowerów.
W końcu okazało się, że mogliśmy tam parkować.
Poszwendaliśmy się jeszcze po
mieście, przespaliśmy się na trawce w parku i pojechaliśmy na
prom. Mieliśmy plan, że przez nieco ponad dwie godziny kiedy prom
będzie płynął my prześpimy się i po zjechaniu w Danii ruszymy
prosto do Polski.
Tak na marginesie, był to nie byle
jaki prom. Wszystkie promy którymi dotychczas pływałem po prostu,
na spokojnie pyrkały sobie. Ten po prostu zapierniczał! Z silników
wyrzucał nieprawdopodobne ilości wody i wręcz unosił się nad
powierzchnią.
Dopłynęliśmy po 20- tej i ruszyliśmy
w kierunku Niemiec. Udało nam się przejechać jeszcze kilkadziesiąt
kilometrów i wjechaliśmy w wielki deszczowy front. Było już
ciemno i padało tak mocno, że dalsza jazda była po prostu nie
możliwa. Jechało się na oślep. Nie widać było pasów na drodze,
woda zalała szybki, które parowały a samochody naprzeciwka
dodatkowo oślepiały.
Postanowiliśmy zjechać na pierwszą
stację benzynową i przespać się pod dachem na karimatkach.
Dzień 15. 1600 km
Wstaliśmy po 4 rano i polecieliśmy
dalej. Generalnie przez cały dzień nudy- autostardy.
Za Hamburgiem pożegnaliśmy się z
Wroną i dalej pocisnęliśmy sami do Polski.
W domu byliśmy po 21- szej w całkiem
dobrej kondycji, jeszcze parę stówek by zrobił ;)
Podsumowanie.
Marzenie się nie spełniają- marzenia
trzeba spełniać.
Po kilku latach różnych problemów,
wymówek i przeszkód w wykonaniu planu, wreszcie się udało!
Pokonaliśmy łącznie ponad 8 tys. km
w 15 dni. Tyle mieliśmy czasu, więc musieliśmy się w tym
zmieścić. Gdyby było go kilka dni więcej można by posiedzieć w
kilku miejscach na spokojnie
i upajać się widokami. No, ale... Było i tak dobrze.
i upajać się widokami. No, ale... Było i tak dobrze.
Szczęśliwi Ci, którzy całą
Skandynawię przejechali w pięknej pogodzie! To wszystko zupełnie
inaczej wygląda kiedy świeci słońce. Jak pada, to jest ładne,
ale takie... szare. Dopiero kiedy front przesunie się dalej, nabiera
obłędnych kolorów!
My pomimo większości kilometrów
pokonanych w deszczu byliśmy zadowoleni, ponieważ dojazdówki do
punktów docelowych (Nordkapp, Lofoty, A, Preiketolen, Kjerag)
mieliśmy w ulewie a na miejscu świeciło słońce. Cud! Może to i
dobrze, bo bardziej docenialiśmy widoki kiedy w końcu się
wypogodziło.
Po powrocie w ogóle nie rusza mnie już
deszcz. Kiedyś jak jechałem w trasę, czy też kręciłem się
wokół komina, jak tylko zaczęło padać, strasznie mnie to
irytowało. Teraz? O! Pada, niech sobie pada...
Pokonałem też lęk wysokości. Kiedyś
bałem się wychylać przez balkon na czwartym piętrze. Po tym jak
kilka razy siadałem na Preikestolen ze spuszczonymi nogami, czy
kilkakrotnie wchodziłem na Kjerag, pokonałem to w sobie.
W kwestii kosztów...
Baliśmy się tej Skandynawii i w sumie
słusznie. Paliwo średnio kosztowało 7,5 – 8 zł. Kawa na stacji
15- 20 zł, hot dog 25 – 30 zł. Jedliśmy pizzę w miasteczku na
trasie, która kosztowała 60 zł, więc jeszcze znośnie. Ale
jedliśmy też hamburgera z frytkami za 120 zł.
Woda mineralna i chleb w sklepie to
koszt 15 zł. Chleb swoją drogą bardzo dobry, szczególnie te
ziarniste. Zupełnie inne niż u nas. Mocniejszego alkoholu
praktycznie nie da się kupić w sklepach ani na stacjach, jedynie
piwo i to max 4,5% za 15 zł.
My mamy już sprawdzony sposób i na
3/4 wyjazdu smażymy kotlety drobiowe, które pakujemy próżniowo.
Da się na tym dobrze przeżyć, tylko trzeba być odpornym na
jedzenie kotleta przez 10 dni ;)
Wszystkie opłaty drogowe w Finlandii i Norwegii nie dotyczą motocykli.
Płatne są jedynie przeprawy promowe między fiordami, których jest sporo. Średnia cena transportu to 25-30 zł za odcinek około 10- minutowy.
Szczególną uwagę należy zwrócić na przestrzeganie limitów prędkości. Co prawda na drogach ciężko uświadczyć oznakowane radiowozy, a fotoradary są oznaczone, ale dużo jeździ radiowozów nieoznakowanych z wideoradarami. Sami byliśmy zdziwieni kiedy Niemców jadących przed nami zatrzymało czarne Audi A6 kombi. Pewnie padłoby na nas, jednak zatrzymaliśmy się na mały postój. Wyleciałoby z kieszeni kilkaset euro. Pewien Polak mieszkający w Norwegii powiedział nam, że za przekroczenie prędkości powyżej 37 km/h (najwyższy wymiar kary) dostaje się 2000 euro mandatu i idzie się na trzy dni do więzienia. My wjeżdżając do Kristiansand na prom poczuliśmy ulgę, mając świadomość, że zaraz w Danii wpadniemy na autostradę i wreszcie usłyszymy nasze silniki pracujące na wyższych obrotach.
Do kosztów wyprawy na pewno trzeba doliczyć jeden komplet opon (założyłem nowe a wróciłem na całkiem łysym tyle), wymianę oleju i ogólne przygotowanie sprzętu do takiego przebiegu.
Wszystkie opłaty drogowe w Finlandii i Norwegii nie dotyczą motocykli.
Płatne są jedynie przeprawy promowe między fiordami, których jest sporo. Średnia cena transportu to 25-30 zł za odcinek około 10- minutowy.
Szczególną uwagę należy zwrócić na przestrzeganie limitów prędkości. Co prawda na drogach ciężko uświadczyć oznakowane radiowozy, a fotoradary są oznaczone, ale dużo jeździ radiowozów nieoznakowanych z wideoradarami. Sami byliśmy zdziwieni kiedy Niemców jadących przed nami zatrzymało czarne Audi A6 kombi. Pewnie padłoby na nas, jednak zatrzymaliśmy się na mały postój. Wyleciałoby z kieszeni kilkaset euro. Pewien Polak mieszkający w Norwegii powiedział nam, że za przekroczenie prędkości powyżej 37 km/h (najwyższy wymiar kary) dostaje się 2000 euro mandatu i idzie się na trzy dni do więzienia. My wjeżdżając do Kristiansand na prom poczuliśmy ulgę, mając świadomość, że zaraz w Danii wpadniemy na autostradę i wreszcie usłyszymy nasze silniki pracujące na wyższych obrotach.
Do kosztów wyprawy na pewno trzeba doliczyć jeden komplet opon (założyłem nowe a wróciłem na całkiem łysym tyle), wymianę oleju i ogólne przygotowanie sprzętu do takiego przebiegu.
Wszystkich wydatków nazbierało się w
sumie ponad 8 tys zł.
Czy warto? Bez wahania- TAK!
Chociaż raz w życiu, ale trzeba :)
Swietny opis wyprawy! Swietne zdjecia! Motocyklowa Norwegia to tez moje marzenie i twoj wpis tym bardziej mnie na nie nakrecil! Cudowne przeczytac jak tobie sie to udalo! Dzieki za te relacje!
OdpowiedzUsuńDzięki za relacje. Fajnie że mi ją poleciłeś, każde spojrzenie jest ciekawe. Ja co prawda jeśli pojadę to postaram się częściej omijać asfalty no i raczej noclegi tylko na dziko ale z tego co widzę u Ciebie nie będzie z tym problemu. W Norwegii byłem trzy razy na wyprawach nurkowych ale marzy mi się właśnie jeszcze motocyklowy samotny wyjazd.
OdpowiedzUsuń